(Kisah Benar) Arwah Suami Mak Long Pulang Ke Rumah Selepas Meninggal Dunia

 


"M jom ikut aku balik kpg aku jap sabtu ni.. ade kes besar aku nak settle kat rumah makcik aku"


kami berangkat konvoi 2 moto.. membe aku, khalid (bukan nama sebenar)dia naik moto  suzuki panther gama... aku ekfai block racing... macam tak kena jer konvoi dgn moto 150cc..


berkonvoi la kami berdua ke pantai timur dan lebih tepat sekali ke pahang.. sebuah tempat ditanah rancangan terbesar di malaysia..


lebih kurang 4 jam perjalanan sambil singgah di sebuah hutan lipur bermandi manda, kami sampai ke kpg sahabat ku ni.. kami singgah ke rumah org tua sahabat ku ini.. mcm biasa la.. balik rumah org tua.. pasti segala mkanan di jamunya..lauk kpg.. simple tapi sedap tak leh bwk bincang.. 


"lid,bila ko nak pergi rumah mak long ko utk settlekan masalah dia tu" tanya abah dia.... "mlm ni la.. dgr kata gangguan tu selalu dtg jam 10 keatas." jawab sahabat aku tu..


sahabat ku ini satu tpt kerja dgn aku di glenmari shah alam.. cuma lain department.. budak skolah pondok.. hati kering.. gila2.. kuat berseloroh.. kadang pasal benda bodoh pun bleh jadi bahan uk melawak... gaya tubuh badan seperti mat terap... kurus tegap... dulu masa kes di penang pasal kes mesjid dan kuil sebelah2 tu pun dia ade.. di barisan hadapan lagi... sebab dia skolah pondok kat area2 situ dulu... namun kes tu dah lama settle.. dah tak penting utk nak jadi lipatan sejarah... berbalik pada kes mlm tu..


pukul 10 tpt mlm tu kami pergi ke rumah maklong  dia dgn 1 moto jer... naik moto aku... kami memecahkan keheningan mlm tu dgn bunyi ekzos perang aku.. tapi sedap bunyinya.. walau bising.. jadi la buat halau binatang liar yg nak lalu lalang atas jln tar kampung...


" kau tau M, tu kat sungai  belah ulu tu.. ader seekor buaya pernah tersesat kat situ.. semua org takut nak mandi kat belah ulu tu... tapi aku selamba jer mandi.. tak heran pun dgn buaya tu.. sebab aku yg bwk buaya tu kat situ"


"kau biar betul lid, sejak bila ko jadi pawang buaya pulak?" celah aku.. "alaa.. buaya tu kecik jer M.. besar lagi kelingking aku ni..hahaha" bleh tahan gak kuat gelak dia tu..." ah sudah.. ko kalo tak loyar buruk.. memang tak sah.. tu buaya ke cicak?" aku dah dpt detect loyar buruk dia dah dtg..." ade satu hari tu.. aku mandi pakai spenda.. nah mcm mn spenda aku tersankut dan terkoyak.. besar gak la.. tak leh nak oter dah.. aku campak aje kat sgi.. spenda aku aku tu jenama crocodile... hahahahah" lagi kuat dia gelak berdeka2.. " anak harun btul, ko lid hahaha.. aku dah la tgh suspen utk job kite kejap lagi.. ni ko boleh melawak palak.. getus aku.." alaaa.. aku tau ko tgh suspen.. saja nak bg ko cool skit.. .. tu ade jln kecik kat sebelah kanan .. masuk kanan... 


lepas tongkat moto.. khalid pun berdiri ngadap rumah kpg.. rumah tiang tinggi .. tinggi dr tanah lebih kurang 150cm jer tanah..sambil pejam mata dan terkumat kumit seperti memnbaca ayat al quran...


khalid: benda tu dah nak sampai M, bersedia... assalamualaikum mak long!! khalid dtg ni bukak pintu..


maklong: waalaikum salam.. 


jawab maklong sambil pintu ter buka.. aku lihat sorang pompuan lebih kurng usia 60an, kurus cengkung, bwh mata bengkak bdn kurus.. mcm tak cukup tido tapi masih gagah, tersenyum gembira melihat kedatangan kami berdua... aku lihat dia tak keseorangan.. di temani cucunya yg memang tinggal dan bersekolah di kpg nni utk menemankan maklong... aku agak dlm skolah menengah.. lelaki...


" sampai jugak ko lid, maklong ingat ko tak dtg, lama maklong tunggu dr petang" kata maklong.


"dah sampai petang tadi.. singgah rumah dulu, jumpa org tua.. mak suruh mkn dulu.. borak2 dg abah.. mlm baru ke sini.. jawap khalid.."


di pendekkan cerita.. baru kematian suami minggu lepas.. ada gangguan yg mengacau tiap2 mlm selepas arwah suaminya meninggal.. tiap2 hari dia terdengar suara persis suara arwah suaminya menggil maklong supaya bukak pintu.. minta makan.. dan mcm2 lagi.. selang 1 benda yg terpacul dr suara dr luar tuakan kedengaran dinding rumah  di ckarnya .. bunyinya memang kuat.. bergegar rumah.. maklumla rumah papan.. tiap kali dtg akan terbau bau busuk seperti bangkai... dan keesokkan harinya.. pasti akan jumpa tanah merah seperti tanah kubur di tpt yg dia cakar pd sebelah mlmnya..


jadi.. khalid mula susun strategi gile...dia memulakan perbicaraan.. "mlm ni.. maklong dgn angah(cucu maklong) dok diam2 dlm rumah.. apa2 terjadi buat tak tau jer...


dia dtg kejap lagi, aku nak ko M tarik tali ikat kain kapan dia.. aku nak bwk pelari kain kapan dia.. aku nak tgk btul ke pak long aku tu.. siap ko setan.." . kata khalid


" wah sedap mulut ko jer suruh aku tarik tali ikat kain kapan tu.. busuk siut" celah aku..


" ok.. aku cabut tali kain kapan tu.. ko rentap kain kapan tu.." tambah khalid..  "o.k .. ni aku setuju.." 


"kalo yer pun minum dulu kopinye.. dah nak sejuk.. " jemput mak long..


bila kopi panas pairing dgn ubi rebus dan kelapa parut.. apa nak kata... 


tgh aku nak teguk air kopi.. aku perasan ade bau busuk bercampur gaul dgn bau kopi yg aku hirup tu..


tiba2.. grrraaabbbb... grrrruuuubbbbb.. memang betul bergegar 1 rumah.. aku pun melompat berdiri dr duduk bersila sebab terkejut..


"Mah.. ooo mah ..abg balik ni.. bukak la pintu.." suara dr luar berkumandang..


grrrraaabbbb... gruuuubbbbb.. kembali bunyi cakar kedengaran..


" bukak la pintu ni.. abg lapar ni.. kenapa biar abg kat kubur tu sorang2"


grraaabbbb.. grrruuubbb..


aku pandang maklong.. aku tgk air mata bercucuran keluar mengalir kepipi.. tak tertampung dgn lengan baju kedah yg dipakainya utk mengesat air mata yg mengalir tu..


aku lihat khalid tgh memuluk tubuh memejam kan mata sambil membaca ayat2 suci alquran.. tapi tak berapa jelas.


"kau jgn lari.. duduk situ!!!" sambil menepuk lantai rumah.


"M jom keluar.. ingat apa yg kita bincang tu"


uiiihhh... memang btul la pocong daa..tgh berdiri atas tanah tapi tak leh gerak.. terpaku situ.. bau memang semerbak busuk.. meloyakan.. hampir nak terkeluar ubi kayu yg aku mkn tadi.. 


aku tgk khalid berlari kearah pocong tu sambil menarik kesemua tali2 ikat kain kapan tu satu persatu..


"woii cepat la  tarik kain kapan tu.." jerit khalid... "jjilake!! aku ingat ko memain2".. aku pun apa lagi... berlari ke arah pocong tu, sambil tutup hidung.. aku rentap kain pocong tu.. 


"masyaallah... hodoh betul muka ko " ade hati nak balik rumah jumpa mak long" jerkah khalid.


" ko tu bukan paklong aku.. paklong aku dah mati.." jerkah khalid lagi..


"M bak sini kain kapan tu.. aku nak hantar balik setan ni balik ke tpt dia.." arah khalid..


aku campak kain tu kat khalid..


"puiihh.. dah ler busuk.. tak malu nak dtg dekat dgn manusia.." khalid mencecei..


" bismillah.. psppthbsuycdsoagyw" aku terdengar mulut khalid terkumat kamit.. baca ayat  ler tu..


dia kibas kain kapan tu kearah makhluk busuk tu, sebanyak 3 kali, tiba2 hilang lembaga tu.. tpt lembaga tu digantikan dgn asap yg keluar dr tanah.. bau hangit pulak dtg menerjah ke hidung..


aku lihat khalid mengeluarkan sesuatu dlm poket dia.. dia bwk keluar lighter rupanya.. di bakarnya kain tu menghadap lawan arah angin.. 


lebih kurang 30 mnt.. habis kain tu di jilat api.. yg heran.. asap pun tak de abu kain pun tak de.. hilang mcm tu ja..


aku lihat khalid ambik air segayung dr tempayan kat tepi tangga.. di baca ayat sesautu.. sambil mengaduk air di gayung dgn jari telunjuk sebanyak 7 pusingan.. kemudiaan dia pergi ke dinding tpt yg di cakar  .. memang ade bekas cakar di situ.. dan diatas tanah ade ketul2 tanah merah sekelompok mcm tahi kambing..


dinding tu tinggi.. maklum la rumah tinggi.. aku pergi ambik moto.. sorong sampai ke tpt dinding yg bercakar tu, aku suruh khalid pijak atas moto.. aku tgk dia merenjis2kan air dlm gayung di tpt bekas cakar tu.. tak semena2 hilang bekas ckar tu.. begitu jugak tanan merah kubur tu pun hilang bila di renjis dgn air gayung tu...


setelah selesai semuanya di luar, kami masuk kedlm rumah.. kami selesaikan ubi kayu rebus dan kopi o kpg...


" maklong, semuanya dah selesai.. lepas ni maklong dah boleh tido dgn aman dah.. setan tu dah lid hantar ke tpt yg sepatutnya..insyaallah" " kami nak beransur dulu.. dah lewat ni.. kang abah risau plak sebab anak teruna dia tak balik2 lagi... hahahah" seloroh khalid


" laa.. kamu tak tido sini ke? kang ade apa2 kang mcm mn?" tanya maklong dlm kegelisahan.


" insyallah tak de apa2, kalo ade gangguan nanti, call rumah abah la.." jelas khalid..


tepat jam 2 a.m kami sampai ke rumah bapak si khalid.


" balik dah pawang khalid, hahah" seloroh bapak si khalid.


kami pun sambut berdekah bila terdengar sapaan dr bapak si khalid.. 


#kenanganPocong2002


Sumber: Haris Mufidza

Post a Comment

0 Comments